måndag 14 november 2011

#overdose - Johan Norberg i DI

Lördagen den 12 november publicerade Dagens Industri den utmärkta texten "Nu måste vi förbereda oss på ett sammanbrott" av Johan Norberg. Läs den.

Det ser allt dystrare ut för det europeiska - på så många plan. Det värsta är kanske inte värdebäraren - € - i sig, utan snarare de politiskt långtgående följderna. Att Sverige skulle ligga utom skotthåll när eurosystemet rämnar är en chimär eftersom Tyskland är Sveriges enväldigt största exportmarknad. De politiska effekterna är dessutom mycket svårare att förutspå än ytterligare en lågkonjunktur.

De åsikter som framförs på de svenska ledarsidorna är överlag alldeles för ytliga. Det retar mig något så infernaliskt - därför är jag så glad att det finns kloka människor som Johan Norberg som man kan läsa och följa med stor behållning.

Har du ännu inte sett Johan Norbergs film "Overdose" om nästa finanskris så gör det. Det är en dystopi vars anslag och slutsatser kommit att ligga allt närmare verkligheten för varje vecka som går hösten 2011.



Lästips från Johan Norberg via Twitter tidigare i dag om Eurozone bail-out i The Telegraph.

Ett lästips från mig: Leif Pagrotsky på GP om att skylla på rätt krispianist, från i onsdags.
Och ett tips från Leif Pagrotsky för en tid sedan. Ekonomen Paul Krugman. (Länken går till SVT. Här är Krugmans blogg på NY Times. Artikel om euron av den 10 november: Legends of the fail.)
____________________
Uppdaterar kl 19:30 med länk till @fokusclaes om finansstädarna, var god notera att det är fyra män och inte en endaste kvinna som är aktiv i texten. På två ställen förekommer hustrur och Angela Merkel är med som illustration. Jag vill hävda att finanskrisandet är mansdominerat.

4 kommentarer:

  1. Jag har tidigare sett upp till Johan Norberg, när jag hört bl.a hans tal om FRA på Sergels Torg och Per Ströms podcast-intervju.

    Men nu blir jag mycket tveksam när jag upptäcker att denne "frihetskämpe" inte tillåter läsarkommentarer på sin "anslagstavla".

    Med andra ord, han lever inte som han lär.

    Att sedan girigheten har infekterat alla samhällsskikt från toppen till botten, är en annan historia, som vi människor borde ha lärt oss av.

    SvaraRadera
  2. Hej Dennis!
    Jag vet inte hur det är med kommentarerna hos Johan Norberg. Hoppas du får behållning av "Overdose" i alla fall om du ser den. Jag tycker den är mycket bra.
    Många hälsningar
    Annika Beijbom

    SvaraRadera
  3. Hej Annika, tack för din rekommendation.

    Hej Dennis, jag har tillåtit kommentarer tidigare, men då det ledde till rätt mycket personangrepp, som ledde till hot - inte bara mot mig - så slutade jag med det (har hört att flera andra bloggare som börjat med stor närvaro i traditionella medier haft samma problem). Och eftersom jag nästan bara använder bloggen till att tipsa om vad jag gör på annat håll ser jag inte det som något stort problem heller. Det är på twitter och facebook som diskussionerna om vad jag gör och tycker äger rum.

    Vänliga hälsningar, Johan

    SvaraRadera